Software as a Service

SaaS

Steeds meer software oplossing worden in de Cloud aangeboden en hoef je niet meer te kopen maar kun je gebruiken als een dienst (SaaS). Waarom heeft dat voordelen voor jou als gebruiker?

Eerst, wat is Software as a Service. Eigenlijk niets meer of niets minder als de software oplossing die je hebt gekozen maar dan op een andere manier aan je aangeboden, namelijk als een dienst. Je betaalt per maand, kwartaal of jaar en kunt het blijven gebruiken zolang je de dienst afneemt. Het werkt hetzelfde als je telefoon- of internetabonnement zoals je al jaren gewend bent.

Wat zijn nu de concrete voordelen voor jou als gebruiker:

  1. Je hoeft niet te investeren in dure software oplossingen en daar jaarlijks een groot onderhoudsbedrag voor betalen.
    1. Eventueel een investering voor het op maat inrichten van de software.
  2. Je hoeft geen servers te onderhouden en IT-personeel in te huren om je systemen draaiende en up-to-date te houden. Hierdoor zijn je kosten aanzienlijk lager.
    1. Deze verbruiken dus ook geen energie bij je op kantoor.
  3. De aanbieder zal de ontwikkelingen die hij doorvoert direct aan zijn gebruikers beschikbaar stellen, dit zorgt er namelijk voor dat jij gebruik blijft maken van zijn software.
  4. De veiligheid van de data (back-ups, anti-virus, etc.) wordt goed geregeld, vaak beter dan dat je dat zelf zou kunnen doen.
  5. Niet tevreden over de dienst? Dan kun je deze ook altijd weer beëindigen of een eenvoudige manier, geen grote desinvesteringen meer.
  6. De diensten zijn schaalbaar en groeien daarom eenvoudig mee met je behoefte. Extra gebruikers, extra functionaliteit, maar ook omgekeerd zijn makkelijk te realiseren.

Waar moet je dan op letten bij een aanbieder van dergelijke diensten? Eigenlijk zijn er dat maar een paar:

  1. Is de support op de dienst makkelijk toegankelijk (telefoon, mail, etc.) of kom je als nummer x in de rij en heeft de aanbieder geen gevoel bij jou als klant. Microsoft zal bijvoorbeeld anders op een probleem van jou als kleine zelfstandige reageren dan dat de aanbieder op de hoek dat doet. Kijk dus naar een aanbieder die jou bedrijf past en matcht.
  2. Kan de aanbieder garanties geven over continuïteit? Wat gebeurt er met je data als de aanbieder stopt? Heb je een goede exit-strategie of ben je aan de goden overgeleverd. Kijk hier naar en vraag er naar. Bij de grote aanbieders (Google, Twinfield, Exact) mag je er vanuit gaat dat dit goed geregeld is maar staat er niet direct iets op papier, bij de kleinere is het advies om te kiezen voor partijen die open zijn over deze situatie. Bijvoorbeeld Groeps-kantoor maakt gebruik van de software van Group-Office, zij hebben in de samenwerking een overeenkomst om elkaars diensten te continueren in het geval waarin dit nodig mocht zijn.
  3. En last but not least, is het product wat je er van verwacht. Vraag altijd om een testperiode, eventueel met demo-data. Dit kan veel ergernis voorkomen.